اسلام انسان را به اندیشه نو و مترقی دعوت می‌کند

خبرگزاری مهر – گروه دین و اندیشه: اسلام انسان را به اندیشه نو و مترقی دعوت می‌کند

جعفری، مفسر قرآن گفت: دین اسلام از هر فکر و ایده تازه‌ای استقبال کرده، انسان را به تفکر در پدیده‌های هستی و داشتن اندیشه نو و مترقی دعوت می‌کند.

یعقوب جعفری، مفسر قرآن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچ دینی چون اسلام، انسان‌ها را به تدبر و تعقل فرا نخوانده، گفت: در قرآن آمده است که چه بسیار نشانه‌ها که از کنار آن می‌گذرند و به آن توجه نمی‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: با این که اسلام از هر فکر نو و تازه‌ای استقبال می‌کند، ولی نباید فراموش کرد که هر نویی خوب نیست و هر چیز کهنه‌ای را هم نمی‌توان ناپسند دانست.

جعفری منظور از آیه “یا ایهاالذین آمَنو آمِنو باللّه” را نه به روز کردن ایمان که بالا بردن مرتبه آن دانست و افزود: نمی‌توان به قرائت‌های مختلف از ایمان دست یافت؛ چرا که اصل آن، واحد است، بلکه می‌توان به مراتب بالاتر ایمان دست یافت و از ظاهر به معنا پرداخت.

مفسر تفسیر “کوثر”، عرفان را رسیدن به شناخت معنی کرد و گفت: عرفانی که به مفهوم شناخت است، از طریق اهل بیت(ع) حاصل شده و انسان را به شادی فرا می‌خواند.

آیةاللّه یعقوب جعفری نیا، قرآن پژوه و مفسر قرآن کریم در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه برای استفاده آسان‌تر ایرانیان خصوصاً مبتدیان بهتر است که چاپ قرآن در ایران بر اساس رسم الاملاء باشد، عنوان کرد: کتابت قرآن با شیوه رسم المصحف توسط تعدادی از کاتبان که از اصحاب پیامبر اسلام(ص) بودند، انجام می‌شد. در دوره معاصر نیز در برخی کشورها از جمله عربستان، قرآن با خط عثمان طه، کاتب مشهور سوری به چاپ می‌رسد.

آیت اللّه جعفری نیا با بیان اینکه رسم الاملاء قیاسی است و بیش از هزار سال است که در کشورهای اسلامی کاتبان بر اساس آن به کتابت قرآن می‌پردازند، افزود: رسم الاملاء، نگارش بر اساس تلفظ است که خواندن قرآن را برای ایرانیان آسان می‌کند. خواندن قرآن بر اساس رسم‌المصحف طی دوران صدر اسلام با علامت‌های زیاد برای ایرانیان دشوار بود و رغبت بیشتری به رسم الاملاء‌های ایرانی چون مصحف نیریزی، فضائلی و… وجود داشت.

این قرآن پژوه تاکید کرد: بهتر است قرآن‌هایی که در کشورمان به چاپ می‌رسند، بر اساس رسم الاملاء کتابت و چاپ شوند تا ایرانیان بتوانند آن را به آسانی قرائت کنند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه رسم المصحف دوران صدر اسلام توقیفی نیست و می‌توان آن را تغییر داد، افزود: رسم الاملای ایرانی در قرآن‌های نیریزی و فضائلی بهترین و آسان‌ترین رسم برای تلاوت قرآن است.

وی تاکید کرد: خواندن قرآن عثمان طه دشوار و به نوعی لزوم مالا یلزم بوده و لازم نیست ایرانیان را ملزم کنیم از رسم المصحفی دشوار استفاده کنند. در این باره حتی علمای اهل سنت نیز فتوا داده‌اند که نوشتن قرآن به گونه‌ای که مبتدی آن را غلط بخواند حرام است. قرآن عثمان طه برای خواص قابل استفاده است و کاربرد عمومی در ایران ندارد.

آیةاللّه جعفری با تاکید بر اینکه چاپ قرآن در ایران بر اساس رسم الاملاء منافی وحدت مسلمین نیست، گفت: کشورهای مختلف جهان اسلام نیز رسم الاملای خاص خود را دارند و بهتر است در کشور خود، قرآن عثمان طه برای خواص و قرآن با رسم الاملای فارسی نیز برای عموم چاپ شود.

وی افزود: تغییراتی که هر چند سال یکبار در اعراب گذاری صورت می‌گیرد برای تسهیل خواندن مبتدیان است و مانعی از این بابت ندارد.