ایجاد مؤسسه‌ای به منظور نیازسنجی در تولید محتوا

خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) – گروه ادب: ایجاد مؤسسه‌ای به منظور نیازسنجی در تولید محتوا

 

گروه ادب: یک مترجم قرآن کریم با تأکید بر اینکه نویسنده و ناشر باید به ضرورت نیازسنجی در تولید محتوا علاقه‌مند باشند، افزود: حضور مؤسسه‌ای در این باره که به نظرسنجی و نیازسنجی بپردازد، مؤثر است.

آیة اللّه یعقوب جعفری، قرآن پژوه و مترجم قرآن کریم در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بررسی موضوع نیازسنجی پیش از تولید محتوا در حوزه نشر مکتوب پرداخت و با بیان اینکه برخی از حوزه‌های آثار دینی نیازی به نیازسنجی ندارند و به ذات دارای اصالت هستند، اظهار کرد: کارهای علمی، قرآنی یا غیرقرآنی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی برای برطرف کردن نیازهای روز و آنی، مثل نیازهای اجتماعی، شبهات و سؤالات روزمره است که باید در این حوزه نیازسنجی بشود و بخشی نیز ذاتاً دارای اصالت است. مثل فلسفه و یا تفسیر قرآن؛ مسائلی وجود دارد که ممکن است با نیازهای روز جامعه هیچ ربطی نداشته باشد، ولی بحث‌های علمی و معرفتی در این حوزه است که باید انجام شود.

این قرآن پژوه کشور با تأکید بر اینکه در سایر مسائل، نیازسنجی امری ضروری به نظر می‌رسد، اظهار کرد: در حوزه‌های اخلاق، اقتصاد، فرهنگ و… باید به نیازسنجی پرداخت. البته نیازسنجی در روزگار ما تا حدودی آسان شده و می‌توان با استفاده از رسانه‌های گروهی پی به نیازهای اصلی جامعه برد.

اولین آسیب تولید آثار نیازسنجی نشده به تولید کننده آن باز می‌گردد.

آیة اللّه جعفری با اشاره به اینکه قسمت اعظم بحث‌های قرآنی ربطی به نیازسنجی ندارد و با مسائل معرفتی ارتباط دارد، به بررسی میزان نیازسنجی در آثار تولید شده در حوزه‌های روزآمد دین پرداخت و ادامه داد: معمولاً کسی که چیزی می‌نویسد، سعی دارد بر اساس نیازهای جامعه بنویسد، اما ممکن است که در تشخیص خود اشتباه کند. کسی که در این مقوله قلم می‌زند، باید با مصاحبه، پرسش نامه و استفاده از رسانه‌های عمومی از نیازهای روز جامعه مطلع شود و بر آن اساس به تولید محتوا اقدام کند.

این مترجم قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی آسیب‌های فقدان نیازسنجی پرداخت و گفت: در وهله اول خود شخص از این موضوع متضرر می‌شود. جامعه آسیبی نمی‌بیند؛ چراکه اثری تولید شده که جامعه آن را نپسندیده و تنها زحمت آن شخص به هدر رفته است، به شرط آنکه در محتوای تولید شده مطلب خطایی وجود نداشته باشد.

نیازسنجی در دوران ما آسان شده است.

وی همچنین پیشنهاد کرد: ایجاد نهادی در محوربخشی به تولید آثار می‌تواند به این امر سر و سامان ببخشد. این اقدام مفید است، اما تولید کتاب و مقاله نمی‌تواند خیلی سفارشی باشد؛ چراکه خود نویسنده و ناشر باید به تولید محتوا در این حوزه علاقه‌مند باشد. حضور مؤسسه‌ای در این باره که به امر نظرسنجی و نیازسنجی بپردازد نیز می‌تواند مؤثر باشد.

آیة اللّه جعفری در ادامه اظهار کرد: یک مؤسسه می‌تواند پس از حصول نتیجه در امر نیازسنجی، مطالبات جامعه در حوزه‌های گوناگون دینی را با ارائه دلایل در سایت خود قرار دهد تا ناشران و نویسندگان بتوانند از آنها استفاده کنند.