ساماندهی آموزش مفاهیم دینی؛ نیازی بدون پاسخ

خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا): ساماندهی آموزش مفاهیم دینی؛ نیازی بدون پاسخ

 

حوزه‌های علمیه متولی و مسئول ارائه مفاهیم دینی به جامعه هستند

یك مفسر قرآن كریم، متولی و مسئول ارائه مفاهیم دینی در كشور را حوزه‌های علمیه دانست و گفت اگر غیر از این افراد كسی درصدد آموزش مردم برآید، قطعا باعث بروز شبهات و گمراهی مردم خواهد شد.

آیة اللّه یعقوب جعفری، مفسر قرآن مجید و استاد حوزه علمیه، در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) با بیان این مطلب اظهار كرد: اصلی‌ترین متولی آموزش مفاهیم دینی و انتقال آن به اقشار مختلف مردم حوزه‌های علمیه و دین آموزان آن هستند؛ اساتید، مبلغان و روحانیون باید در امر ساماندهی آموزش مفاهیم دینی در جامعه تلاش كنند.

وی افزود: با توجه با اینكه تخصص این افراد فهم و درك مفاهیم دینی است، باید تلاش كنند تا مردم را با این آموزه‌ها آشنا كرده و آنان را به این مسیر هدایت كنند.

رئیس مؤسسه تفسیر الكوثر تخصص را نكته كلیدی ساماندهی مفاهیم دینی در جامعه عنوان كرد و گفت: تخصص در امر آموزش مفاهیم دینی حرف اول را می‌زند، زیرا نبود تخصص و متخصص امور دینی باعث انحراف در افراد جامعه خواهد شد.

وی تأكید كرد: متولی و مسئول ارائه مفاهیم دینی حوزه‌های علمیه هستند، زیرا اگر غیر از این افراد كسی كه علم و درك كافی از دین نداشته و به عمق مطالب اسلامی آشنایی ندارد، درصدد آموزش مردم برآید قطعا باعث بروز شبهات و گمراهی مردم خواهد شد.

وی اشاره كرد: اگر در بخش آموزش نهادهای دینی و فرهنگی بخواهند در این عرصه ورود پیدا كنند، باید از متخصصان و كارشناسان آموزش حوزه و روحانیونی كه استاد و بر امور دینی مسلط هستند استفاده كنند. همه مقاطع سنی برای كسب علوم دینی مناسب است. اما دوران كودكی زمان مرغوب تری برای آموزش مسائل دینی است و در این دوران باید مسائل و آموزه‌ها مطابق با سطح فكری دین آموز به وی ارائه شود.

آیة اللّه جعفری ادامه داد: همانطور كه كودكان رشد می‌كنند لازم است كه سطح آموزش امور دینی در این قشر مطابق با میزان رشد افزایش یافته و مطالب به شكل كامل تری به آنان ارائه شود. انسان باید در همه سنین از كسب علم و آموزه‌های دینی دور نشده و تا آخر عمر به دنبال كسب معارف دینی باشد.

وی با اشاره به اینكه ارائه دروس معارف دینی در دانشگاه‌ها اجباری است تصریح كرد: یكی از دلایلی كه افراد پس از پایان دوران تحصیل كمتر در معرض آموزش دینی قرار می‌گیرند این امر است كه در دانشگاه‌ها دروس دینی تا حدی جنبه اجباری دارد و دانشجو با میل خود این دروس را انتخاب نكرده و اجبارا درصدد گذراندن آن برمی‌اید و زمانی كه از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود انگار از یك زندان خارج شده و خود را رها می‌بیند كه این مشكل اثر بسیار منفی و مخربی در جوانان گذاشته و آنان را از مقوله كسب علوم دینی دور می‌كند.

این مدرس حوزه یادآور شد: برای جلوگیری از این موضوع و برای رسیدن به ساماندهی شایسته آموزش مفاهیم دینی در جامعه ابتدا باید اجباری بودن دروس دینی و معارف در دانشگاه‌ها برداشته شود تا دانشجو با میل باطنی در جهت كسب این علوم تلاش كند.

اثر منفی و مخرب اجباری بودن دروس دینی و معارف در دانشگاه‌ها

به گفته این مفسر علوم قرآنی افرادی كه در طول دوران تحصیل برای گذراندن دروس دینی با مشكل روبرو بوده‌اند، پس از پایان تحصیل از این علم دلزده شده و كمتر امكان دارد كه به دنبال كسب علوم دینی بروند كه این امر خطرات انحرافی را برای جوانان در پی خواهد داشت.

وی اظهار كرد: در جامعه دسترسی مردم به علوم دینی و كسب مفاهیم قرآنی بسیار زیاد است اما متاسفانه اقبال و استقبال مردم برای كسب این علوم بسیار كمرنگ شده است. نبودن عطش فراگیری در بین بیشتر افراد جامعه خود معضل بزرگی در راه ساماندهی آموزش‌های مفاهیم دینی در كشور است و هر چقدر هم نظام و مسئولان به دنبال افزایش شرایط باشند تا خود مردم احساس نیاز نكنند، كار مطلوبی از پیش نخواهیم برد.

وی راه حل این مشكل را فرهنگ سازی مناسب و بنیادی ذكر كرد و گفت: رسانه‌ها در این بخش از امكانات خوبی برای فرهنگ سازی برخوردار هستند و باید با ظرافت‌های خاصی در این راه قدم بردارند. این كار نیاز به یك روانشناسی تخصصی دارد تا این رسانه‌ها در راه فرهنگ سازی و حتی انتقال مفاهیم دینی گام بردارند.