گزارش ششم: سخنرانی در همایش علامه طباطبایی

گزارش ششم:

به نقل از خبرگزاری تسنیم

 سخنرانی در همایش علامه طباطبایی

 گزارش ششم: سخنرانی در همایش علامه طباطبایی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجة‌الاسلام یعقوب جعفری، صبح امروز در پیش همایش نقش عقل و نقل در تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)، در سالن همایش‌های موسسه امام خمینی (ره)، با اشاره به نقش منابع تاریخی در تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر رویکردهای تاریخی تفسیر المیزان، اظهار کرد: تفسیر المیزان یک دریای بی کران و مجموعه‌ای از علوم به ویژه علوم اسلامی است که رابطه تنگاتنگی با تفسیر قرآن دارد و تفسیر المیزان جامعیت مولف اثر را به موضوع می‌رساند.

وی با بیان بحث‌های تاریخی موجود در تفسیر المیزان، افزود: علامه طباطبایی(ره) به تاریخ اعتمادی نداشت، به نظر او چون در گذشته حکام به مردم سلطه داشتند مورخان را مجبور می‌کردند که تاریخ را به نفع آن‌ها ثبت کند یا مورخان نیز دارای حب و بغض‌هایی بودند که بر اساس آن نظر می‌دادند و تاریخ را بر اساس گرایش‌های خودشان می‌نوشتند که در این رابطه یک دانشمند اتریشی نوشته است من از زمانی که در مدرسه تاریخ می‌خواندم متوجه شدم که مردم اتریش و سربازان اترشی بسیار خوب بودند و همیشه دیگران با ما دشمن بودند و این القایی بود که مورخان در ضمیر ما به وجود آوردند.

حجةالاسلام جعفری با اشاره به اینکه علامه طباطبایی قرآن را کتاب تاریخ نمی‌دانست، تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) با توجه به اینکه در قرآن قصص انبیاء(ع) وجود دارد و داستان موسی(ع) در بسیاری از آیات و سوره‌ها ذکر شده است اما چون این داستان‌ها به طور کامل ذکر نشده‌اند، نمی‌تواند برای ما در جایگاه تاریخ محسوب شود.

وی با اشاره به شیوه تحلیل تاریخ علامه طباطبایی، عنوان کرد: ایشان از منابع تاریخی نیز استفاده می‌کردند تا جایی که اگر از منبعی استفاده می‌کرد به توضیح آن منبع می‌پرداخت و بیشتر از منابع رسیده از معصومین استفاده می‌کردند که از روایات نقل شده از اهل بیت(ع) و حتی از برخی منابع اهل سنت هم استفاده می‌کردند.

حجةالاسلام جعفری با اشاره به بهره‌گیری علامه طباطبایی(ره) از منابع مرتبط، اذعان کرد: علامه از منابعی چون عهدین نیز استفاده می‌کرد وحتی گاهی اوقات نیز به طور مستقیم از تفسیر المنار استفاده می‌کرد.

وی با بیان ابراز تاسف علامه از روایات اسرائیلیات نظیر روایات کعب الاحبار، گفت: با توجه به اینکه امیرالمومنین(ع) اسلام آوردن کعب الاحبار را قبول نداشت، علامه طباطبایی(ره) هر کجا از این روایات می‌دید آن‌ها را نقل و نقد می‌کرد و از اینکه این روایات وارد دین اسلام شده است ابراز تاسف می‌کرد.

حجةالاسلام جعفری با تاکید به اسباب نزول، اظهار کرد: برخی از افراد در آن زمان که یک حادثه برایشان پیش می‌آمد آن را بررسی می‌کردند و در آیات و روایات دنبال مطلب مرتبط با آن موضوع بودند و در صورت پیدا کردن آیه می‌گفتند که این اسباب نزول است.

وی با اشاره به استفاده علامه طباطبایی(ره) از منابع تاریخی معاصر، خاطرنشان کرد: ایشان مسائل و موارد روز را مورد بررسی قرار می‌دادند و اگر قابل قبول بود مانند مسئله ذوالقرنین و محل اصحاب کهف، آن را قبول می‌کردند.